10 september 2011

Cupcakes med kinuskifrosting

Det här är ett av de första cupcakes recept som jag testade när jag började experimentera lite mera med mitt bakande. Jag gillar både muffinsen och glasyren. 

4 stora äggulor
2 dl fil
1 tsk vaniljsocker
4-5 dl vetemjöl
2,5 dl socker
2 tsk bakpulver 
en nypa salt
150 gram smör (rumstempererat)

sätt ugnen på 180 grader.
Blanda äggulor, fil och vaniljsocker i en stor skål (vispa ej!). Blanda de torra ingredienserna i en annan skål. Skär smöret i mindre bitar och blanda ner det tillsammans med mjölblandningen i fil- och äggblandningen. Vispa degen med elvisp tills den är slät och fin. Fyll cupcakesformarna med smet och grädda i 180 grader varm ugn i ca 15 minuter.

Glasyr
2,5 dl farinsocker
1 dl vispgrädde
ca 90 gram smör
1 msk vaniljsocker
ca 5-6 dl florsocker
(pekannötter till dekoration)

Blanda farinsocker och grädde i en kastrull, låt det koka upp på ganska hög värme. Rör om under tiden! Sänk till låg värme när det börjar koka och låt koka i ca 10 minuter.
Dra sedan av kastrullen från värmen och blanda i smör och vaniljsocker. Rör tills det blir en jämn smet. Ställ blandningen åt sidan och låt den svalna. rör inte under tiden.
Häll glasyren i en större skål och vispa i florsocker med elvisp, ta lite i taget och fortsätt tills du har en bra konsistens på glasyren. Sedan är det bara att sätta igång med dekorationen. Jag dekorerade denna gång med sugarpaste blommor, men ett annat alternativ, som är mycket gott, är pekannötter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...